Tweede Kamer omarmt verbod op terugdraaien kilometertellers

Terugdraaien kilometertellers ? Daarom hebben wij NAP

De Tweede Kamer heeft 26 april jl. unaniem ingestemd met een wetsvoorstel om het terugdraaien van kilometertellers in auto’s strafbaar te stellen per 1 januari 2014. De stichting Nationale AutoPas (NAP), bestuurd door BOVAG, RAI Vereniging, en VNA, is zeer verheugd en spreekt van een doorbraak in de strijd tegen tellerfraude.
NAP strijdt sinds haar oprichting in 1991 tegen het terugdraaien van kilometertellerstanden. In de database van NAP staan inmiddels 88 miljoen kilometerstanden opgeslagen van 9,2 miljoen motorvoertuigen. Dankzij het veelvuldig registeren van tellerstanden en het op die manier opbouwen van een kilometerhistorie per voertuig is het percentage Nederlandse auto’s met een teruggedraaide teller teruggelopen naar zo’n 5 procent. Dat is een stuk lager dan in bijvoorbeeld Duitsland, waar naar schatting nog steeds zo’n dertig procent van de auto’s een teruggedraaide teller heeft. Niettemin is dat Nederlandse percentage jaarlijks goed voor een schadepost van pakweg 250 miljoen euro, voor consumenten en bedrijven. Veel te veel natuurlijk.

Strafbaar Binnen de huidige mogelijkheden lukt het NAP niet om dat percentage verder te laten dalen. Daarom pleiten NAP en haar partners al jaren voor het strafbaar stellen van het terugdraaien van kilometertellers. Nu is het nog zo dat alleen het onder valse voorwendselen verkopen van een auto met teruggedraaide teller strafbaar is. Als de benadeelde tenminste kan bewijzen dat dat moedwillig is gebeurd. Dat maakt vervolging van fraudeurs ingewikkeld, duur en tijdrovend. Gelukkig heeft de Tweede Kamer op 26 april jl. ingestemd met een wetsvoorstel om ook het terugdraaien zélf strafbaar te stellen. NAP en haar partners beschouwen dat als een grote doorbraak in de strijd tegen tellerfraude. Het wordt veel gemakkelijker fraudeurs aan te pakken en het afschrikwekkende effect zal groot zijn.

Meer registratiemomenten In het wetsvoorstel is ook geregeld dat bij veel meer momenten de kilometerstand van een voertuig verplicht moet worden ingevoerd in de tellerstandendatabase. Daardoor worden de mazen van het net steeds fijner en wordt het nog veel moeilijker om te frauderen met kilometerstanden. Concreet is afgesproken dat autobedrijven niet alleen bij de APK, maar ook bij elke transactie boven de 150 euro de kilometerstand moeten invoeren. Onderdeel van de afspraken rond het strafbaar stellen van terugdraaien is voorts dat het bestand met kilometerstanden door de autobranche is overgedragen aan de RDW. De overheid is voortaan verantwoordelijk voor het bijhouden van de standen en het afgeven van een signaal (een soort vinkje) of een auto wel of niet een logische km-stand heeft. De overheid draagt ook zorg voor handhaving van de nieuwe regels. Dat gebeurt door het Landelijk Instituut Voertuigcriminaliteit in samenwerking met justitie, de RDW en de branche. Voor de consument verandert er weinig, behalve dat de kans dat hij een auto met teruggedraaide teller aanschaft de komende tijd verder zal slinken.

Bron

Comments are closed.